Skip to main content
Výrobky

Zapal. cívky s integr. el. spínačem

Obsahují vysokonapěťový transformátor a elektronický řídící obvod se spínačem. Produkují vysokonapěťové impulsy, pro zapálení směsi ve válci motoru.

Pokud hledáte vhodný typ elektronického spínače pro Váš motocykl klikněte SEM

Popis ES:

Jedná se o elektronický přístroj, který obsahuje základní dvě části:

  • elektronický tvarovací obvod řídícího signálu s výkonovým výstupním el. obvodem pro buzení primární cívky zapalovacího transformátoru.
  • zapalovací transformátor s elektromagnetickým jádrem tvoří vysoké elektrické napětí pro svíčky motoru.

Sestava je zalita pryskyřicí do plastového pouzdra.

Rozeznáváme dva druhy zapalování podle principu funkce:

  • kondenzátorové (kapacitní) zapalování, v němž řídící signál ze senzoru nebo snímací statorové cívky, řídí vybíjení nahromaděné elektrické energie z kondenzátoru do primárního vinutí zapalovacího transformátoru. Kondenzátor se nabíjí indukovanou elektrickou energií z nabíjecí cívky statoru alternátoru. Dále se z primárního vinutí zapalovacího transformátoru indikuje vysoké elektrické napětí do sekundárního vinutí.
  • bateriové (induktivní) zapalování je napájeno elektrickým proudem výhradně z baterie. Řídící signál má poněkud jiný charakter, než kondenzátorové zapalování. Vyžaduje definovanou šířku signálu v závislosti na otáčkách motoru, blížící se konstantě.

Vysoké napětí v sekundárním vinutí zapalovacího transformátoru se získává strmým přerušením toku elektrického proudu do primárního vinutí.

Připojení ES

Na ES se přivádí:

  • řídící elektrický signál buď ze statoru (vnitřní snímání) nebo ze senzoru (vnější snímání)
  • napájecí elektrický proud. U kondenzátorových systémů z černé nabíjecí cívky statoru. U bateriových systémů přes spínací skříňku z baterie.
  • kostřící (zemnící) elektrický proud. ES musí být vždy ukostřen, připojen poctivě na kostru vozidla. Jde o druhý pól napájení a vysokého napětí.

Pozor!!! Je nepřípustné nesprávné elektrické zapojení, zvláště u bateriových ES. Může dojít ke zničení přístroje.

Rozdělení ES podle použití v soupravách

  1. Podle počtu válců
    • jednovývod vysokého napětí
    • dva vývody vysokého napětí
  2. Podle napájení el. proudem
    • bateriové (induktivní), pracují v soupravě se sensorem a speciálním rotačním palcem nebo s paměťovou řídící jednotkou.
    • kondenzátorové (kapacitní), pracuje vždy v zapojení s alternátorem VAPE. Souprava může a nemusí na vozidle obsahovat baterii. Sopupravu je nutné sestavit podle dalších technických parametrů alternátoru. Ke každému ES je přiřazen určitý alternátor.