Výrobky
Zapal. cívky s integr. el. spínačem
Obsahují vysokonapěťový transformátor a elektronický řídící obvod se spínačem. Produkují vysokonapěťové impulsy, pro zapálení směsi ve válci motoru.
Pokud hledáte vhodný typ elektronického spínače pro Váš motocykl klikněte SEM
Popis ES:
Jedná se o elektronický přístroj, který obsahuje základní dvě části:
- elektronický tvarovací obvod řídícího signálu s výkonovým výstupním el. obvodem pro buzení primární cívky zapalovacího transformátoru.
- zapalovací transformátor s elektromagnetickým jádrem tvoří vysoké elektrické napětí pro svíčky motoru.
Sestava je zalita pryskyřicí do plastového pouzdra.
Rozeznáváme dva druhy zapalování podle principu funkce:
- kondenzátorové (kapacitní) zapalování, v němž řídící signál ze senzoru nebo snímací statorové cívky, řídí vybíjení nahromaděné elektrické energie z kondenzátoru do primárního vinutí zapalovacího transformátoru. Kondenzátor se nabíjí indukovanou elektrickou energií z nabíjecí cívky statoru alternátoru. Dále se z primárního vinutí zapalovacího transformátoru indikuje vysoké elektrické napětí do sekundárního vinutí.
- bateriové (induktivní) zapalování je napájeno elektrickým proudem výhradně z baterie. Řídící signál má poněkud jiný charakter, než kondenzátorové zapalování. Vyžaduje definovanou šířku signálu v závislosti na otáčkách motoru, blížící se konstantě.
Vysoké napětí v sekundárním vinutí zapalovacího transformátoru se získává strmým přerušením toku elektrického proudu do primárního vinutí.
Připojení ES
Na ES se přivádí:
- řídící elektrický signál buď ze statoru (vnitřní snímání) nebo ze senzoru (vnější snímání)
- napájecí elektrický proud. U kondenzátorových systémů z černé nabíjecí cívky statoru. U bateriových systémů přes spínací skříňku z baterie.
- kostřící (zemnící) elektrický proud. ES musí být vždy ukostřen, připojen poctivě na kostru vozidla. Jde o druhý pól napájení a vysokého napětí.
Pozor!!! Je nepřípustné nesprávné elektrické zapojení, zvláště u bateriových ES. Může dojít ke zničení přístroje.
Rozdělení ES podle použití v soupravách
- Podle počtu válců
- jednovývod vysokého napětí
- dva vývody vysokého napětí
- Podle napájení el. proudem
- bateriové (induktivní), pracují v soupravě se sensorem a speciálním rotačním palcem nebo s paměťovou řídící jednotkou.
- kondenzátorové (kapacitní), pracuje vždy v zapojení s alternátorem VAPE. Souprava může a nemusí na vozidle obsahovat baterii. Sopupravu je nutné sestavit podle dalších technických parametrů alternátoru. Ke každému ES je přiřazen určitý alternátor.